SKUAD GHOSTBUSTERS: Majalah Maya . Aktiviti . Foto/Video . Memulihkan Gangguan Makhluk Halus . Selamat Datang . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://abjad-kelantan.blogspot.com

Rabu, 27 Februari 2013

Buang Saka: Pusat Abjad Kelantan

MAJLIS BUANG SAKA

KOTA BHARU, KELANTAN:  PADA 26.2.2013, empat anggota Skuad Ghostbusters yang terdiri daripada Aziz Haji Daud (Abang Aziz), Azmi Mohd. Salleh, Hafaizal Mat Ali (peserta buang saka) dan Anis Sabirin bin Azmi telah turut serta dalam "Majlis Buang Saka" yang diadakan di Pusat Abjad Kelantan, Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan. Ketujuh-tujuh orang peserta berkenaan kemudiannya menerima ijazah (talkin) daripada Tuan Guru (Badal), Abjad Kelantan, Ustaz Zalfakar Zakaria pada malam berkenaan sebagai menandakan majlis berkenaan berakhir. Buah kundur yang telah dibalut dengan kain kuning yang dibentuk seperti "sekujur mayat" kemudiannya dipacakkan dengan beberapa batang jarum yang telah disediakan oleh peserta majlis buang saka berkenaan untuk dialirkan ke sebatang sungai yang berarus deras. Tugas ini kemudian disempurnakan oleh anggota kami, Skuad Ghostbusters pada malam yang sama.

Peserta buang saka sedang menghadap syeikh yang mengendalikan majlis berkenaan.

Seorang anggota Skuad Ghostbusters, Aziz Haji Daud (kiri) membantu salah seorang peserta buang saka (baju biru) untuk membalut buah kundur dengan kain kuning.

Seorang anggota Skuad Ghostbusters (baju hijau, kanan) sedang membalut buah kundur dengan kain kuning.


Peserta buang saka kemudiannya menerima ijazah (talkin) dari Tuan Guru (Badal), Ustaz Zalfakar Zakaria.

Buah kundur yang dibalut dengan kain kuning membentuk "sekujur mayat" siap untuk dialirkan di sebatang sungai yang berarus deras.

Foto ini dirakam di Pusat Abjad Kelantan, Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan pada 26.2.2013 (malam Rabu).

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan